CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday 4 October 2011

Mini CH Kuning

Kali ini mini CH kuning telah menarik perhatian saya.  Ianya rajin berbunga dan cepat merimbun.  Bayangkan sudah hampir 3 kali ianya ditogelkan akibat blackspot.. tetapi dalam 2 minggu ianya akan pulih semula seperti sedia kala. 

Mini CH Kuning ini saya beli semasa Lawatan Kerja di Cameron Highlands.  Kalau tak silap saya harga RM8 keluaran YG.

Sepanjang ianya berada didalam jagaan saya pelbagai cabaran telah dilalui, almaklumlah saya masih lagi dalam proses pembelajaran...

Spidermites, redmites, bena putih dan kini blackspot... semuanya pernah menyerang...

Namun saya berusaha membaiki cara penjagaan saya terhadap rose2 kesayangan saya.. harap2 suatu hari nanti saya boleh berjaya dan tersenyum bangga melihat rose dilaman saya.


Gambar pada Bulan September 2011

Gambar pada bulan September 2011


Gambar diawal pembelian


11 comments:

  1. Hi,saya mimi.kawan saya ade hadiahkan pokok rose.sy rase tu pokok miniature rose.sy xpernah jaga rose before nie.so,i need your help.boleh x kalau saya email kan gambar rose tu,then u help me to solve my problem :)

    ReplyDelete
  2. my email:
    syamimisamsuri@yahoo.com

    ReplyDelete
  3. terima kasih sudi berkunjung ke sini.. erm.. sy dh email mimi.. sila semak.. tq.. :)

    ReplyDelete
  4. ok.mohon tunjuk ajar:)

    ReplyDelete
  5. Hi.. Saya Hafizi. Baru nak berjinak2 dgn pokok ros. Baru ni saya ada beli ros merah(RM10/polibag) di satu tapak ekspo pameran (pilih waktu mlm di bwh cahaya suram). Daun nampak sihat masa tu tp malangnya, pokok tu tidak berapa sihat rupanya. Setiba di rumah, baru nampak hampir keseluruahn daunnya kuning mcm diserang penyakit (spt daun berkarat)? Apa perlu saya lakukan? Tinggi pokok hampir 1 kaki.. Nak pulangkan ekspo dah habis..

    ReplyDelete
  6. @Anonymous_hafizi
    hi, hafizi..

    terima kasih atas pertanyaan.. nk jawab agak panjang.. jadi sila lihat posting sy yg terbaru berkaitan dgn soalan hafizi..

    ReplyDelete
  7. @Anonymous
    syamimi.. sy masih xdpt email anda..

    ReplyDelete
  8. Kalo x silap ros kuning mini CH ni bau maniskan.... kita nyer dh jd arwah... t g CH nk beli lg ros ni... X serik2 beli ros wlp dh byk yg mati ditgn sy he3

    ReplyDelete
  9. Kuning ni kaler peberet hehe

    ReplyDelete
  10. Hai saya siti, baru lagi nak berjinak jinak dengan ros..nak tanya daun pada tanaman ros saya ada tompokan putih. macamna nak rawat tu?

    ReplyDelete
  11. Assalamu'alaikum..

    Saya pun peminat rose, mula berjinak2 dalam bulan September 2012.. so far ros2 biasa tu ok laa tapi masalah betul dengan ros CH sampai sekarang ni masih belum ada penyelesaian. Boleh kak minta panduan penjagaan ros CH ni? Jika boleh, emel kat akak sarinasuboh@gmail.com.. mohon sesangat bantuan untuk menyelesaikan mslh ni. Tersangat suka dengan ros2 dari CH.. terima kasih in advance.

    ReplyDelete